Egy biztos, ha azt szeretnéd, hogy salátád megfeleljen azoknak a kívánalmaknak, mint az egészséges (tápanyagban gazdag és változatos), ízletes és laktató, akkor a következőkre lesz szükséged:

  • Zöldségek (nyersen, sütve, savanyítva)
  • Öntet (olajos, ecetes, joghurtos stb.)
  • Fehérje (sajt, hús, tojás)
  • Magok, kenyér, diófélék (választható)
  • Extrák (pl. zöldfűszerek, aszalt gyümölcsök) (választható)

[/list_bullet]

ZÖLDSÉGEK

Mire figyelj a zöldségek kiválasztásánál?

[list_bullet icon_color=”#acc327″ animation_delay=”0″ icon=”arrow-right” animate=”” ]

  • Csak valóban friss és egészséges zöldségeket válassz! – A fonnyadt, romlásnak indult zöldségek az egész ételt elronthatják és örökre megutáltathatják veled a salátákat.
  • Használj szezonális zöldségeket!Ez a vesszőparipám:)  Igazán illúzióromboló tud lenni egy ízetlen paradicsomba harapni a tél közepén. A téli zöldségek (brokkoli, sütőtök, káposztafélék stb.) vagy a mikrosaláták is remek alapanyagai a salátáknak, bátran próbálkozz ezekkel is.
  • Használj legalább egy fajta zöldséget vagy zöld levelű salátafélét a salátádhoz, de még jobb, ha többet.  – Minél színesebb a salátástálad, biztos lehetsz benne, hogy annál több vitamint tartalmaz

Zöldsaláták, a legjobb salátalapok

A zöldlevelű saláták tökéletes alapanyagok, igazi vitaminbombák, ásványi anyagokban és rostokban is gazdagok.

Az egészséges étrend összeállításával foglalkozó ajánlások szerint ezekből a zöld leveles zöldségekből, salátaalapokból jóval többet lenne érdemes fogyasztani. Egyrészt, a kalóriatartalmuk meglehetősen alacsony, másrészt a vitamin-, rost- és ásványianyag-tartalmuk magas. Érdemes tehát többféle zöld salátafélét kipróbálni, ezekkel ugyanis nemcsak egészségesebbé, de változatosabbá is teheted az ételeidet!

Nálunk ezek a fajták terjedtek el a leginkább, ezekhez a legkönnyebb hozzájutni:

  • Jégsaláta,
  • Fejes saláta,
  • Rukkola,
  • Madársaláta (galambbegy),
  • Bébispenót,
  • Római saláta,
  • Szívsaláta.

A zöldlevelű saláták helyett választhatsz más zöldséget is salátaalapnak, pl. a különböző káposztafélék (kelkáposzta, fodros kel) tökéletesek erre. Érdemes ezeket nagyon finomra vágni, mert jóval keményebb textúrájúak a zöldlevelű salátákhoz képest.

De növeszthetsz FRISS, VEGYSZERMENTES, GARANTÁLTAN VITAMINDÚS mikrozöldségeket/mikrosalátákat egész évben az ablakpárkányodon. Hogy mik is ezek pontosan, arról ITT OLVASHATSZ részletesebben.

Ahogy korábban is említettem, minél színesebb a salátástálad, annál több vitamint és ásványi anyagot tartalmaz. Ne állj meg egy fajta zöldségnél, tegyél a salátádhoz a szezonhoz illő másmilyen zöldség(ek)et vagy akár gyümölcsöket is.

Ősszel és télen kiváló választás pl. a sárgarépa, de az almával sem lehet igazán elrontani a legtöbb salátát. Nyáron a paradicsom és az uborka a legfontosabb kísérője a salátáinknak.

Habár általában nyers zöldségekben gondolkodunk, ha a salátákról van szó, léteznek zöldségek, amik sütve is igazán finomak és sütve is tökéletes kiegészítői ezeknek az ételeknek (pl. cukkini, padlizsán, karfiol, brokkoli, cékla, édesburgonya, kelbimbó stb.).

Grillezd meg serpenyőben, vagy süsd meg sütőben ezeket, keverd valamilyen teljes kiőrlésű gabonához (pl. bulgurhoz), öntözd meg egy finom fokhagymás -citromos-olívaolajos öntettel és kész is van egy szuperegészséges egytálétel.

GYÜMÖLCSÖK

A zöldséges saláta-alapunkat feldobhatjuk valamilyen gyümölccsel is, amivel nemcsak extra vitamint adhatunk salátánkhoz, de a gyümölcs színe és textúrája még érdekesebbé, különlegesebb ízűvé teszi azt.

Nincs szigorú szabály arra vonatkozóan, melyek azok a gyümölcsök, amiket a salátánkhoz keverhetünk. A teljesség igénye nélkül ezekkel a friss gyümölcsökkel próbálkozhatsz: alma, körte, eper, málna, nektarin, narancs, mandarin, szilva, gránátalma.

Ne felejtkezz el az aszalt gyümölcsökről sem, nagyon finomak salátákban, én imádom, ha egy-egy aszalt gyümölcs darabkára harapok rá menetközben (áfonya, meggy, aszalt sárgabarack, datolya).

Ne felejtsd! Ha bármi kérdésed van, írj az orsi@salatazo.hu email címre és 1-2 napon belül válaszolok.


KAPCSOLÓDÓ RECEPTEK

Saláták, ahol zöldsaláta az alap:

Zöldsaláta kecskesajttal, körtével és gránátalmával balzsamecetes öntettelZöldsaláta kecskesajttal, körtével és gránátalmával balzsamecetes öntettel

Citrusos céklasaláta kecskesajttal és dióvalCitrusos céklasaláta kecskesajttal és dióval

Itt a lilakáposztát turbózzuk fel aszalt gyümölccsel és sajttal:

lilakaposzta-datolyaLilakáposzta saláta datolyával, feta sajttal és szezámmaggal