5 módszer, hogy egészségesebben egyél holnaptól

 

Tudod, hogy jó lenne egészségesebben enned.

De mi van akkor, ha nem szereted például a zöldségeket? Hogyan kezdj neki?

Ha életmódváltásról van szó, a leggyakoribb célkitűzésünk (akár újévi fogadalomról van szó, akár nem), hogy elkezdjünk egészségesebben enni. Ezt persze sokkal könnyebb mondani, mint megtenni és leginkább azok számára nehéz, akik egyébként is válogatósak vagy csak egyszerűen nem szeretik az egészséges ételeket.

A legtöbb ember fejében az egészséges táplálkozás egyenlőt jelent az éhezéssel, a drága élelmiszerekkel és kalóriaszámlálással.

A megoldás sokkal egyszerűbb, mint gondolnád. Nem, nem kell rögtön a piacra rohannod friss zöldségekért vagy az interneten új receptekért kutakodnod.

Létezik néhány egyszerű trükk, hogy végre egészségesebb alapanyagokat is beillesz az étrendedbe:

 

1.Egyél többet azokból az egészséges ételekből, amit egyébként is szeretsz (és egyél kevesebbet az egészségtelenekből)

Ne akard magaddal (vagy gyerekeiddel) mindenáron megszerettetni például a spenótot, ha ki nem állhatod az ízét.

Már akkor is egészségesebben eszel, ha növeled az egyébként is kedvelt egészséges ételek arányát a napi menüdben. Ha egy fogásnál a zöldségek nagyobb arányban vannak jelen, mint a hús vagy a szénhidrát (pl. tészta, rizs), már jó úton haladsz.

Vezess be heti egy napot, amikor nem eszel húst! Nemcsak az egészségedért tettél valamit, hanem a környezetedért is.

 

2.Kísérletezz új főzési/sütési eljárásokkal

Néhány évvel ezelőttig az egyetlen káposztás étel, amit főztem, a kelkáposzta főzelék volt. Ma már rengeteg módon el tudom készíteni (levesnek, salátáknak, köretnek) és így a gyerekeim is szeretik és sokkal szívesebben megeszik.

[list_bullet icon_color=”#acc327″ animation_delay=”0″ icon=”smile-o” animate=”” ]

[/list_bullet]

 

3. Adj eddig nem próbált alapanyagokat a kedvenc ételeidhez

Sok szülő próbálkozik válogatós gyerekének az ételébe valamilyen egészséges hozzávalót (pl. zöldséget) csempészni (valljuk be, sok esetben ez a trükk nem működik). Vannak ennek a módszernek kifinomultabb változatai:

1. Tedd izgalmassá ételeidet! – Sokan azért nem szeretik az egészséges ételeket, mert nem találják elég ízletesnek. Márpedig a legfontosabb aranyszabály, ha ételről beszélünk:

 

[special_font size=”28″ unit=”px” ]A lényeg az íz. Az ételnek finomnak kell lennie. Nagyon.[/special_font]

 

Akkor kezdj neki és dobd fel a vacsorádat a kedvenc ízeiddel:

[list_bullet icon_color=”#acc327″ animation_delay=”0″ icon=”smile-o” animate=”” ]

  • A só és bors mellett kísérletezz saját készítésű fűszerkeverékekkel.
  • A sült zöldségeket locsold meg néhány csepp friss citromlével.
  • Használj friss fűszernövényeket, ízletes, vegyszermentes mikrozöldeket.
  • Az unalmas párolt zöldségek mellé adj izgalmas ízű szószokat, mártogatósokat.

[/list_bullet]

2. Készíts tészta- vagy rizses ételeket zöldségekkel felturbózvanemcsak az unalmas paradicsomszósz létezik, próbáld ki ezeket pl. pesztóval.

3. Adj a brokkolihoz mustárt, nemcsak finomabb lesz, de a tápértékét is növeli.

4. Egy hamburger is lehet egészségesebb, ha sok zöldséggel eszedfelejtsd a tartósítószeres csalamádét, egyél hozzá inkább néhány szelet avokádót, ami csökkenti a vöröshúsok gyulladásos hatásait.

5. Igen, sok étel sokkal finomabb egy kis szalonnával kombináld zöldségeidet ropogósra sütött baconnal, mint ennél a zöldborsós sült csirkecombnál. De a salátáidnál sem kell elfeledkezned a baconről (Fodros kel és kelbimbó saláta bacon-nelFrancia lencsesaláta bacon-nel)

6. Ha vannak gyerekeid, vásároljatok együtt friss, szezonális zöldségeket (pl. a piacon) vagy termessetek mikrozöldeket/mikrosalátákat az ablakpárkányon – Otthon válasszatok (együtt!) recepteket és készítsétek el. Kutatások is bizonyítják,hogy a gyerekek sokkal szívesebben próbálnak ki új ízeket, ételeket, ha ők maguk is részt vesznek az elkészítésben.

7. Ha nem szereted vagy unod a főzeléket, próbáld meg a zöldségeket másképp elkészíteni  –Zöldborsó főzelék helyett lehet alternatíva ez a póréhagymás zöldborsó.

 

4. Kezd kis lépésekkel

Régi, belénk rögzült szokásainkat képtelenség megváltoztatni egy nap leforgása alatt.

A változtatást kezd kis lépesekkel, ne akarj mától minden egészséges ételt megszeretni.

Tervezd el minden hét elején, min szeretnél változtatni. Például egy szelet csoki helyett egyél gyümölcsöt tízóraira.

Adj időt magadnak, légy türelmes és próbálkozz! Ne add fel az első sikertelenség után!

 

5. Tedd étkezéseidet élvezetesebbé

Te is tapasztalod, hogy az egyedül elfogyasztott ételt sokkal kevésbé élvezed, mint amikor a családoddal vagy a barátokkal eszel?

Próbálj beilleszteni legalább egy közös étkezést a napi rutinotokba. Tanulmányok is kiderítették, hogy a gyerekek is nyitottabbá válnak az egészséges ételekre, ha a család együtt étkezik.

De nyugi! Csak semmi bűntudat, ha nem jön össze a közös vacsora minden este. Egy együtt elfogyasztott reggeli vagy uzsonna is számít.

A lényeg az egymásra figyelés! Kapcsoljátok ki a telefont, TV-t és élvezzétek az étkezést együtt!

 

Ha pedig személyes tapasztalatod is van erről a témáról, oszd meg másokkal itt a bejegyzés alatti hozzászólásban, hátha éppen ezzel segítesz majd másoknak.