A saláta olyan, mint a beszélgetés: legyen friss és határozott, annyira ropogós, hogy ne is vegyük észre a kesernyésségét.

Sokan még mindig “nyúl-” vagy “kecskeeledelként ” tartják nyilván. Mások fejében az él, hogy a saláta fogyókúrázóknak való.

Mi magyarok olyan mostohán bánunk ezekkel az ízletes levelekkel, pedig millió fantasztikus lehetőség rejlik a felhasználásukban, nem beszélve a levelekben rejtőző sok-sok vitaminról, ásványi anyagokról és az egészséges hatású rostokról. Max. nyakon öntjük egy pohár cukros-ecetes öntettel a tojásos nokedli mellé, a bátrabbak pedig már próbálkoznak a balzsamecettel vagy a joghurtos öntettel.

Pedig ha körülnézünk a különböző nációk étkezési szokásaiban, láthatjuk, hogy a zöldsalátákat ehetjük előételként, akár leves helyett, tálalhatjuk köretként illetve bizonyos fajták (pl.spenót) kitűnően használhatók zöld turmixokba is.

Habár az oldalam indulásánál fontos célként tűztem ki megmutatni, hogy a saláták világa több, mint egy kupac zöld levél, most mégis a zöldsalátákhoz szeretnék adni egy részletes útmutatót.

Jöjjenek tehát az alapok, hogyan válassz és tárold a zöldsalátákat, hogyan készítsd elő ezeket ill. hogy miért is érdemes fogyasztani a zöld leveleket.

Ahhoz, hogy valóban kellemes élmény társuljon a saláták elfogyasztásához, a titok a fenti idézetben rejlik: legyen friss és ropogós. 

Hogyan válassz friss és ízletes zöldsalátát?

Ez viszonylag egyszerű. Válassz kemény, foltoktól mentes, egészséges levelű salátát. A friss saláta levelei üde, élénk színűek, ropogósak, kerüld a sérült, barna elszíneződésű leveleket.

Ha előrecsomagolt salátát vásárolsz, mindig nézd meg a csomagolás dátumát. A saláta levelek rosszul tűrik a tárolást, ezért mindig a legfrissebb árut keresd.

Ha fejes salátát választasz, szagold meg a saláta fehér színű tönkjét, ebből következtetni lehet az ízére: édeskés vagy keserű. A saláta torzsája minél világosabb, fehérebb színű, annál frissebb. Mindig tömör fejet válassz, ehhez elég a saláta fejét megtapogatni, hogy elég kemény-e.

Hogyan tárold a zöldsalátát?

A zöldsaláták friss felhasználásra alkalmasak leginkább, leszedve gyorsan romlanak és napról-napra veszítenek élvezeti értékükből. De létezik 1-2 trükk, amivel meghosszabbíthatod a tárolásukat.

A fejes salátákat tekerd be egy nedves tiszta konyharuhába vagy papírtörlőbe és tárold egy nem lezárt nejlonzacskóban, így hűtőben két-három napig frissen tarthatod.

A levélsalátákat (pl. bébispenót, rukkola) szorosan lezárt nejlonzacskóban őrzik meg leghosszabban frissességüket.

Ha pedig szeretnél egész évben folyamatosan friss, vegyszermentes, vitamdús zöldeket fogyasztani, növessz MIKROZÖLDEKET az ablakpárkányodon. 

Ha pedig van egy kis veteményesed, erkélyed, ahol elfér egy nagyobn virágláda vagy egy külső ablakpárkányod, akkor növessz tépősaláta keveréket. Ehhez vetőmagokat ITT találsz.

Hogyan készítsd elő a zöldsalátákat?

A legfontosabb lépés a szárítás. A megmosott leveleket alaposan meg kell szárítani két okból is:

Fontos a szárítás, mert a vizes levelekhez nem tapad majd az öntet, hanem a salátástál aljára folyik. A másik ok, ha nem használod fel azonnal a megmosott salátaleveleket, akkor azok bizony hamar romlásnak indulnak.

A levelek szárításához használhatsz salátacentrifugát vagy alkalmazd ezt a módszert: egy nagyobb nejlonzacskót bélelj ki papírtörlővel vagy egy tiszta konyharuhával, tedd bele a vizes leveleket, majd fogd össze a zacskó végét és pörgesd a zacskót körbe-körbe nagyon gyorsan kb. 30 másodpercig.

Salátáid elkészítésénél az ízek harmóniájára törekedj. Minden esetben olyan ízeket és textúrákat próbálj összepárosítani, amik jól harmonizálnak egymással.

A zöldsalátákhoz adhatsz valamilyen édeset (pl. gyümölcsöt), valamilyen sósat vagy pikánsat (pl. sajtot), valamilyen roppanósat (pl. magokat, dióféléket) és legvégül mehet rá az alapanyagokkal harmonizáló öntet.

Ha pedig salátádat szeretnéd egy laktató főétellé varázsolni, arra is van mód. Ehhez adok tippeket ebben a 3-részes salátakészítő tanfolyamban.

Miért egyél sok zöldsalátát?

Röviden…mert fantasztikusan egészséges.

Biztos lehetsz benne, hogy napi 1-2 marék zöldsaláta elfogyasztásával már sokat tettél az egészségedért. Magas rost -, vitamin- és ásványianyagtartalmukkal, alacsony kalóriatartalmukkal nem ok nélkül kerültek ezek a zöld levelek a szuperételek közé.

Az egészség mellett pedig az is fontos szempont, hogy nagyon jól variálhatók más alapanyagokkal, így étkezésedet sokkal változatosabbá teheted ezekkel.

Kapcsolódó saláta receptek, amiket érdemes kipróbálnod:

Zöldsaláta kecskesajttal, körtével és gránátalmával balzsamecetes öntettel

Zöldsaláta körtével, pirított dióval mézes-mustáros öntettel

Mézes-mustáros csirkecsíkok avokádó salátával

Narancs-avokádó saláta fokhagymás öntettel

Fűszeres csirkesaláta avokádóval

Zöldsaláta kéksajttal és szőlővel

3 egyszerű zöldsaláta, ha nagyon kevés az időd

Van olyan kérdésed a zöldsalátákkal kapcsolatban, amire itt nem kaptál választ? Írd meg nekem hozzászólásban!